اطلاعات استان البرز
بازی درمانی چیست؟
بازی درمانی یکی از روش های مورد استفاده در کاردرمانی است. از آنجایی که کودکان ممکن است نتوانند احساسات خود را پردازش کرده و بیان کنند، این روش درمانی برایشان بسیار موثر است.

همانطور که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، کودکان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی، نگرانی و عصبانیت خود را به وسیله بازی نشان می دهند. از همین رو کاردرمانگر در طول مدت بازی می تواند نسبت به مشکلات کودک، آگاهی کسب کرده و در کشف عواطف و مقابله با آسیب های حل نشده به کودک کمک کند.

مزایای بازی درمانی

طبق گفته سازمان بازی درمانی بین المللی، حداکثر 71 درصد از کودکان مراجعه کننده به بازی درمانی، تغییرات مثبتی را تجربه می کنند. اگرچه کودکان در ابتدا با تردید شروع می کنند، به مرور زمان اعتماد بیشتری به درمانگر خود پیدا کرده و هرچه ارتباطشان قوی تر شود، کودک در بازی خود خلاق تر و کلامی تر می شود. همچنین برخی از مزایای بازی درمانی عبارتند از:

·        مسئولیت پذیری بیشتر برای برخی از رفتارهای خاص

·        کسب مهارت های خلاقانه برای حل مسئله

·        احترام به خود

·        همدلی و احترام به دیگران

·        کاهش اضطراب

·        توانایی ابراز احساسات

·        تقویت مهارت های اجتماعی

·        تقویت روابط خانوادگی

·        بهبود مهارت های کلامی

در چه زمانی از بازی درمانی استفاده می شود؟

اگرچه افراد در هر سنی می توانند از بازی درمانی بهره مند شوند، اما معمولاً در کودکان بین 3 تا 12 سال استفاده می شود. همچنین بازی درمانی ممکن است در شرایط مختلفی استفاده شود که عبارتند از:

·        ابتلا به بیماری های مزمن

·        تاخیر در رشد

·        ناتوانی در یادگیری

·        رفتارهای مشکل ساز در مدرسه

·        رفتارهای پرخاشگرانه

·        آسیب های ناشی از مشکلات خانوادگی مانند طلاق، جدایی یا فوت یکی از اعضای خانواده

·        آسیب های ناشی از حوادث طبیعی

·        قرار گرفتن در معرض خشونت های خانگی

·        سوءاستفاده یا بی توجهی والدین

·        اضطراب، افسردگی و اندوه

·        اختلالات خوردن و دستشویی رفتن

·        اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)

·        بیماری اوتیسم

بازی درمانی چگونه انجام می شود؟

کودکان مهارت های زبانی بزرگسالان را ندارند و ممکن است زمانی که چیزی را احساس می کنند یا نتوانند بیان کنند یا فرد معتمدی برای ابراز احساس خود نداشته باشند. کودکان به وسیله بازی، محیط اطراف خود را درک می کنند و در طول بازی می توانند احساسات درونی خود را نشان دهند. از آنجایی که کودک نمی تواند خود را در دنیای بزرگسالان بیان کند، درمانگر به دنیای او می پیوندد.

بازی درمانی بسته به درمانگر و نیازهای خاص کودک متفاوت خواهد بود. برای شروع، ممکن است درمانگر بخواهد کودک را در هنگام بازی مشاهده کند. یا به صورت جداگانه با کودک، والدین و معلمان او صحبت کند. همچنین بعد از ارزیابی دقیق، درمانگر اهداف درمانی را تعیین می کند، تصمیم می گیرد که چه محدودیتی ممکن است لازم باشد و طرحی را برای نحوه انجام آن تدوین می کند.

به طور کلی نحوه جدا شدن کودک از والدین، رفتارهای او در حین بازی، عکس العمل او هنگام بازگشت والدین، نحوه ارتباط برقرار کردن با انواع اسباب بازی ها و تغییر رفتار کودک از جلسه ای به جلسه ی دیگر نکات زیادی را نشان می دهد که درمانگران از این مشاهدات به عنوان راهنمای مراحل بعدی استفاده می کنند. به علاوه از آنجایی که هر کودک متفاوت است، بنابراین مراحل درمان نیز متفاوت بوده و متناسب با نیازهای فردی هر یک از کودکان تنظیم می شود. همچنین با پیشرفت مراحل درمانی، رفتارها و اهداف قابل ارزیابی مجدد هستند و در بعضی مواقع ممکن است درمانگر والدین، خواهر یا برادر و یا سایر اعضای خانواده را نیز به بازی درمانی وارد کند.

تکنیک های بازی درمانی

جلسات بازی درمانی به طور معمول 30 دقیقه الی 1 ساعت طول می کشد و یک بار در هفته برگزار می شود. تعداد جلسات درمانی به کودک و میزان پاسخ دهی او نسبت به درمان بستگی دارد. و با توجه به تشخیص درمانگر، درمان می تواند به صورت تکی یا در جلسات گروهی برگزار شود. همچنین درمانگر در طول بازی درمانی ممکن است از تکنیک هایی استفاده کند که شامل موارد زیر می شود:

·        تجسم خلاق

·        داستان گویی

·        نقش آفرینی

·        استفاده از عروسک ها و ماسک ها

·        هنر و کاردستی

·        بازی در آب، شن و ماسه

·        اسباب بازی های ساختمانی

·        رقص و جنبش خلاق

·        پخش موسیقی

بازی درمانی برای بزرگسالان

بازی و بازی درمانی فقط برای کودکان نیست. نوجوانان و بزرگسالان نیز ممکن است در بیان احساسات خود با کلمات، مشکل داشته باشند. بزرگسالانی که ممکن است از بازی درمانی برای درمانشان بهره گرفته شود، مشکلات و بیماری هایی دارند که عبارتند از:

·        ناتوانی ذهنی

·        زوال عقل

·        بیماری های مزمن

·        استفاده از مواد مخدر

·        تروما و سوء استفاده جسمی

·        مسائل مربوط به مدیریت خشم

·        اختلال استرس پس از صدمه (PTSD)

·        مسائل حل نشده کودکی

بازی درمانی در کرج

به طور کلی بازی درمانی یک روش درمانی است که از بازی برای کشف و مقابله با مسائل روانشناختی استفاده می کند و می تواند به تنهایی یا همراه سایر روش های درمانی استفاده شود. همچنین بازی درمانی توسط کاردرمانگر و در مراکز کاردرمانی ارائه می شود. به همین دلیل ما در بانک مشاغل کرج تبلیغ، لیستی از بهترین مراکز کاردرمانی کرج را معرفی کرده که شما عزیزان می توانید با مراجعه به صفحه هر کدام، به خدمات قابل ارائه توسط آن مرکز دست یافته و از سایر روش های درمانی نیز مطلع شوید.

منبع : https://www.healthline.com/health/play-therapy#summary

دوشنبه سیم 4 1399
(0) نظر
برچسب ها :
صفحه نخست پست الکترونیک وبلاگ تبیان
نوشته های پیشین
ازتاریخ 1399/05/15 تا تاریخ 1399/05/21 ازتاریخ 1399/05/8 تا تاریخ 1399/05/14 ازتاریخ 1399/04/22 تا تاریخ 1399/04/28
موضوعات
بدون موضوع (6)
صفحه ها
فیدها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1856
تعداد نوشته ها : 6
تعداد نظرات : 0
X